X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

27 filmów, 22 kraje, jeden konkurs. Znamy selekcję konkursu Shortcut na Tofifest

Od historii homoseksualistów uciekających z Somalii przed prześladowaniami, przez wybuch wojny w fikcyjnym kraju przypominającym Polskę, po opowieść o facecie, któremu domek na działce zafundował zaskakujący numer. Shortcut będzie prawdziwą eksplozją różnorodności, a niemal wszystkie konkursowe filmy będą miały na Tofifest polską premierę.

W selekcji Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych Shortcut znalazło się 27 filmów reprezentujących 22 kraje. Będą to zarówno fabuły i dokumenty, jak i animacje. Filmy oceni jury, w którego skład wejdą aktorka Małgorzata Zajączkowska, reżyserka Karolina Bielawska i krytyk filmowy Marcin Radomski. Widzowie zobaczą doborową stawkę krótkich filmów, które były nominowane lub zdobywały najważniejsze nagrody filmowe na świecie. O kilku z nich opowiemy.

Top of the top

Podróż po konkursie Shortcut otwiera „Pear Cider and Cigarettes”, nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. Wyreżyserowana przez Roberta Valleya historia opowiada o dwójce przyjaciół, młodych Kanadyjczyków, z których jeden w ciężkim stanie trafia w Chinach do szpitala. Drugi rusza natychmiast, by uratować przyjaciela. To film o przyjaźni, poświęceniu i najważniejszych wartościach w życiu.

Cenne nagrody zdobyły dwa kolejne filmy. Złotego Niedźwiedzia Berlinale otrzymał portugalski film „Small Town” w reżyserii Diogo Costa Amarante, nagrodę BAFTA dla Filmu Studenckiego zgarnął reprezentujący Niemcy „Night Spinning” w reżyserii Yi Luo, a belgijski „Paul Is Here” otrzymał Pierwszą Nagrodę w sekcji Cinéfondation festiwalu w Cannes.

Wyróżnieniem specjalnym w Cannes nagrodzono fiński short „The Ceiling”. Reżyser Teppo Airaksinen opowiada w nim utrzymaną w lekko absurdalnej tonacji historię mężczyzny, który tuż przed rozwodem postanawia zaszyć się w swoim domku nad jeziorem. Domek przygotował jednak dla niego sporo niespodzianek.

Berlin, Wenecja, Locarno

Kilka filmów zakwalifikowanych do Shortcut walczyło też o berlińskie Złote Niedźwiedzie. Na przykład szwedzki „The Comet” („Kometen”) w reżyserii Victora Lindgrena, który sięga do problemu uchodźców zalewających Europę. Co ciekawe, jedną z głównych ról w filmie gra Somalijczyk Adbi Aziis, który rzeczywiście uciekł do Szwecji z Somalii przed prześladowaniami wobec osób homoseksualnych.

Francusko-belgijski „The Summer Movie” w reżyserii Emmanuela Marre zabłysnął nie tylko w Berlinie, zdobył też Grand Prix prestiżowego festiwalu w Clermont-Ferrand. W oficjalnej selekcji festiwalu w Locarno znalazł się łotewski „Hello, Horse!” Laili Pakalniņy, a z Wenecji przybywa rumuński „First Night” Andreia Tănase.

Polska reprezentacja

W konkursie znalazły się trzy polskie shorty. Jest „Nauka” Emi Buchwald i „Totalna harmonia” Romana Jarosza. Jest też odkrycie tego roku, „Najpiękniejsze fajerwerki ever” wyreżyserowane przez Aleksandrę Terpińską. Film opowiada o dniu z życia trójki młodych przyjaciół, którzy w obliczu konfliktu zbrojnego w ich kraju muszą zmodyfikować swoje plany na przyszłość. Film zdobył w tym roku w Cannes Nagrodę Canal+ i Golden Rail Award oraz wygrał konkurs krótkometrażowy Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” w Koszalinie.

Eksperyment i animacja

Do Shortcut zakwalifikowaliśmy też eksperymenty i animacje. Amerykański „Everything” Davida O’Reilly zabiera nas w podróż przez Wszechświat, w czasie której przyjrzymy mu się z różnych perspektyw. Film zawiera elementy gier fabularnych, tzw. świata otwartego (sandbox) oraz symulacji.

Animację reprezentują zaś chorwacko-estoński „Corner” Luciji Mrzljak, francuski „Grandpa Walrus” Lucrèce Andreae oraz brytyjski „Tough” Jennifer Zheng znany z konkursu Sundance.

Jury konkursu Shortcut

Na koniec kilka słów o jurorach. Małgorzata Zajączkowska jest jedną z najsłynniejszych polskich aktorek teatralnych i filmowych. Mogliśmy ją oglądać m.in. w „Dantonie” i „Wałęsie” Andrzeja Wajdy, „Constansie” Krzysztofa Zanussiego czy „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida.

Karolina Bielawska to jedna z najciekawszych reżyserek młodego pokolenia. Jest laureatką Nagrody Charlesa E. Guggenheima dla najlepszego debiutującego reżysera w 2016 roku. Była też nominowana do Paszportów Polityki 2015 oraz do Nagrody Polskiej Akademii Filmowej „Orzeł” 2017.

Last but not least, krytyk i dziennikarz filmowy, Marcin Radomski. Jego obecność w jury cieszy nas ogromnie, bo Marcin jest jednym z najstarszych współpracowników Tofifest, pracującym w naszym biurze prasowym przez niemal dekadę. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował też na uniwersytecie w Amsterdamie i w Collegium Civitas. Naukowo związany z Instytutem Sztuki PAN, pracuje w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Pisze artykuły i recenzje dla wielu polskich mediów filmowych.

Zdobywcę Złotego Anioła w konkursie Shortcut poznamy 28 października 2017 roku.

Oficjalna selekcja konkursu Shortcut

  1. „Atlantis, 2003” („Atlantída, 2003”) Słowacja, Czechy 2017, reżyseria: Michal Blaško (polska premiera)
  2. „Before the Flight” („Avant l’envol”) Szwajcaria 2017, reżyseria: Laurence Bonvin (polska premiera)
  3. „Camouflage” Belgia 2016, reżyseria: Imge Özbilge (polska premiera)
  4. „Corner” („Kut”) Estonia, Chorwacja 2016, reżyseria: Lucija Mrzljak (polska premiera)
  5. „Coup de Grâce” Portugalia 2017, reżyseria: Salomé Lamas (polska premiera)
  6. „Damiana” Kolumbia, Brazylia 2017, reżyseria: Andrés Ramírez Pulido (polska premiera)
  7. „Everything” USA 2017, reżyseria: David O’Reilly (polska premiera)
  8. „First Night” („Prima Noapte”) Rumunia, Niemcy 2016, reżyseria: Andrei Tănase (polska premiera)
  9. „Give up the Ghost” USA 2017, reżyseria: Marian Mathias (polska premiera)
  10. „Grandpa Walrus” („Pépé le morse”) Francja 2017, reżyseria: Lucrèce Andreae (polska premiera)
  11. „Hello, Horse!” („Zirdziņ, hallo!”) Łotwa 2017, reżyseria: Laila Pakalniņa (polska premiera)
  12. „Invisibly” („Láthatatlanul”) Węgry 2017, reżyseria: Áron Szentpéteri (polska premiera)
  13. „Little Manifesto Against Solemn Cinema” („Pequeño manifiesto en contra del cine solemne”) Argentyna 2017, reżyseria: Roberto Porta (polska premiera)
  14. „Mój kraj” („Across My Land”) USA, Francja 2017, reżyseria: Fiona Godivier (polska premiera)
  15. „Najpiękniejsze fajerwerki ever” („The Best Fireworks Ever”) Polska 2017, reżyseria: Aleksandra Terpińska
  16. „Nauka” („Education”) Polska 2016, reżyseria: Emi Buchwald
  17. „Night Spinning” Niemcy 2017, reżyseria: Yi Luo (polska premiera)
  18. „Out of Season” („Fuera de Temporada”) Argentyna, reżyseria: Sabrina Campos (polska premiera)
  19. „Paul Is Here” („Paul est là”) Belgia, reżyseria: Valentina Maure (polska premiera)
  20. „Pear Cider and Cigarettes” Kanada, Wielka Brytania 2017, reżyseria: Robert Valley
  21. „Small Town” („Cidade Pequena”) Portugalia, reżyseria: Diogo Costa Amarante (polska premiera)
  22. „The Ceiling” („Ketto”) Finlandia, reżyseria: Teppo Airaksinen (polska premiera)
  23. „The Comet” („Kometen”) Szwecja 2017, reżyseria: Victor Lindgren (polska premiera)
  24. „The Party” Irlandia 2016, reżyseria: Andrea Harkin (polska premiera)
  25. „The Summer Movie” („Le film de l’été”) Francja, Belgia 2017, reżyseria: Emmanuel Marre (polska premiera)
  26. „Totalna harmonia” („Total Harmony”) Polska, reżyseria: Roman Jarosz
  27. „Tough” Wielka Brytania 2016, reżyseria: Jennifer Zheng (polska premiera)

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności Tofifest