X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Aleksandra Popławska laureatką Złotego Anioła za niepokorność twórczą

Aleksandra Popławska jest nie tylko utalentowaną aktorką, ale też znakomitą reżyserką teatralną. Swoje role wybiera odważnie, bo jak twierdzi — „Staram się, żeby moje życie zawodowe było atrakcyjne”. Otwarcie mówi o tym, co jest dla niej ważne i angażuje się w wiele akcji społecznych. Podczas 20. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze odbierze Złotego Anioła za niepokorność twórczą!

Urodziła się w 1976 roku w Zabrzu. W 2000 roku ukończyła Wydział Aktorski krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Kinowym debiutem aktorki była rola w filmie Przemysława Wojcieszka „W dół kolorowym wzgórzem” z 2004 roku. W kolejnych latach zagrała min.: u Andrzeja Saramonowicza w „Testosteronie” (2007) i „Jak się pozbyć cellulitu” (2011), u Pawła Borowskiego w „Zerze”, gdzie stworzyła zapadającą w pamięć kreację żony prezesa, potem u Amiego Drozda w „Małej Australii” (2011), u Piotra Dumały w „Ederly” (2015) czy u Marty Plucińskiej w filmie „Kochaj” (2016). W 2017 roku wcieliła się w rolę tajemniczej Marii Miracle w obrazie Pawła Sali „Niewidzialne”. W 2019 roku zagrała w fabularyzowanych scenach współreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę, będących częścią dokumentu Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w getcie”. W tym samym roku wcieliła się w Justynę „Siekierę” w „Kobietach mafii” Patryka Vegi. W 2020 roku zagrała tajemniczą biznes-women Teresę Duksztę w „Wyzwaniu” Macieja Dutkiewicza. Potem grała jeszcze w „Śmierci Zygielbojma” (2021) Ryszarda Brylskiego i w „The end” Tomasza Mandesa.

Szerokiej publiczności znana jest natomiast z najlepszych polskich produkcji serialowych. Wcieliła się w prokurator Igę Dobosz w serialu HBO „Wataha” i — jak powiedziała Annie Tatarskiej w wywiadzie dla Onetu — „Dobosz to najważniejsza postać, jaką zagrałam. Nigdy nie byłam z żadną rolą tak długo — wszystkie serie razem dają prawie 10 lat. Jestem do niej przywiązana. Lubię jej powściągliwość i mrok, cieszę się, że z postaci drugoplanowej wyszła na plan pierwszy i dano jej tak ważny ludzki głos”. Brawurowo zagrała obok komisarz Agnieszkę Polkowską w serialu „Szadź”, czy pielęgniarkę Ewę Ryszkę w „Klangorze”.

Aleksandra Popławska od 2010 roku realizuje się także jako reżyserka. Z Adamem Sajnukiem wyreżyserowała Kompleks Portnoya w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie, z Markiem Kalitą Generała w warszawskim Teatrze IMKA — za tę sztukę otrzymała Nagrodę za „twórczą realizację spektaklu teatralnego” na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Pracowała też nad Klarą w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, sztukami Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku w Teatrze Ludowym w Krakowie, Dogville Larsa von Triera (PWST Kraków), czy Kimberly Akimbo w Teatrze Starym w Lublinie.

Jest zaangażowana społecznie i nie boi się bezkompromisowo mówić o swoich poglądach — uczestniczyła w wielu akcjach m.in.: w Doładuj prawa kobiet o 1% (Centrum Praw Kobiet), Pierwsza doba bez smogu, Make Films Not War przeciwko wojnie w Syrii, czy ostatnio w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile 2022.

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności Tofifest