Aleksandra Popławska jest nie tylko utalentowaną aktorką, ale też znakomitą reżyserką teatralną. Swoje role wybiera odważnie, bo jak twierdzi — „Staram się, żeby moje życie zawodowe było atrakcyjne”. Otwarcie mówi o tym, co jest dla niej ważne i angażuje się w wiele akcji społecznych. Podczas 20. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze odbierze Złotego Anioła za niepokorność twórczą!
Urodziła się w 1976 roku w Zabrzu. W 2000 roku ukończyła Wydział Aktorski krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Kinowym debiutem aktorki była rola w filmie Przemysława Wojcieszka „W dół kolorowym wzgórzem” z 2004 roku. W kolejnych latach zagrała min.: u Andrzeja Saramonowicza w „Testosteronie” (2007) i „Jak się pozbyć cellulitu” (2011), u Pawła Borowskiego w „Zerze”, gdzie stworzyła zapadającą w pamięć kreację żony prezesa, potem u Amiego Drozda w „Małej Australii” (2011), u Piotra Dumały w „Ederly” (2015) czy u Marty Plucińskiej w filmie „Kochaj” (2016). W 2017 roku wcieliła się w rolę tajemniczej Marii Miracle w obrazie Pawła Sali „Niewidzialne”. W 2019 roku zagrała w fabularyzowanych scenach współreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę, będących częścią dokumentu Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w getcie”. W tym samym roku wcieliła się w Justynę „Siekierę” w „Kobietach mafii” Patryka Vegi. W 2020 roku zagrała tajemniczą biznes-women Teresę Duksztę w „Wyzwaniu” Macieja Dutkiewicza. Potem grała jeszcze w „Śmierci Zygielbojma” (2021) Ryszarda Brylskiego i w „The end” Tomasza Mandesa.
Szerokiej publiczności znana jest natomiast z najlepszych polskich produkcji serialowych. Wcieliła się w prokurator Igę Dobosz w serialu HBO „Wataha” i — jak powiedziała Annie Tatarskiej w wywiadzie dla Onetu — „Dobosz to najważniejsza postać, jaką zagrałam. Nigdy nie byłam z żadną rolą tak długo — wszystkie serie razem dają prawie 10 lat. Jestem do niej przywiązana. Lubię jej powściągliwość i mrok, cieszę się, że z postaci drugoplanowej wyszła na plan pierwszy i dano jej tak ważny ludzki głos”. Brawurowo zagrała obok komisarz Agnieszkę Polkowską w serialu „Szadź”, czy pielęgniarkę Ewę Ryszkę w „Klangorze”.
Aleksandra Popławska od 2010 roku realizuje się także jako reżyserka. Z Adamem Sajnukiem wyreżyserowała Kompleks Portnoya w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie, z Markiem Kalitą Generała w warszawskim Teatrze IMKA — za tę sztukę otrzymała Nagrodę za „twórczą realizację spektaklu teatralnego” na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Pracowała też nad Klarą w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, sztukami Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku w Teatrze Ludowym w Krakowie, Dogville Larsa von Triera (PWST Kraków), czy Kimberly Akimbo w Teatrze Starym w Lublinie.
Jest zaangażowana społecznie i nie boi się bezkompromisowo mówić o swoich poglądach — uczestniczyła w wielu akcjach m.in.: w Doładuj prawa kobiet o 1% (Centrum Praw Kobiet), Pierwsza doba bez smogu, Make Films Not War przeciwko wojnie w Syrii, czy ostatnio w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile 2022.