X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

MUST SEE MUST BE

fot. Diego Romero

W ramach pasma MUST SEE MUST BE prezentujemy kino nowe, często jeszcze nieodkryte, które nas oczarowało. Nazwa sekcji mówi sama za siebie — to tutaj znajdziecie starannie wybrane filmy, które naszym zdaniem warto zobaczyć. Wśród nowości figurują dzieła debiutantów i debiutantek, kino nieoczywiste, gatunkowo wymykające się schematom i pełne niespodzianek.

Tegoroczne MUST SEE MUST BE to liczne premiery i przedpremiery — filmy, które być może nie znajdą się w regularnej dystrybucji kinowej lub pojawią się w niej tylko na chwilę. A my uważamy, że zasługują na znacznie więcej uwagi!

W tym roku pasmo jest wyjątkowo obfite. Każdy spośród tytułów to mała filmowa perełka, którą chcemy Wam polecić. To prawdziwa esencja kina autorskiego i artystycznego — pełna pasji, świeżych spojrzeń i niepowtarzalnego stylu.

Dyrektorka MFF BellaTOFIFEST
Kafka Jaworska


Queens to premierowa, wyjątkowa opowieść o dwóch siostrach, osadzona w realiach Peru lat 90. ubiegłego wieku. Bohaterki czeka spotkanie z niemal nieznanym im ojcem. Lucia jest zaintrygowana, Aurelia – pełna sceptycyzmu i obaw. Odmienne emocje są jednak niczym wobec najważniejszego uczucia, którym darzą siebie nawzajem.

Bohaterką Pamiętnika ślimaka jest Grace Pudel, której największą pasją jest kolekcjonowanie niewielkich zwierzątek. Nieśmiała dziewczynka poznaje starszą kobietę, Pinky, która pokazuje jej, dlaczego warto otworzyć się na świat. To wzruszająca opowieść o przyjaźni i przełamywaniu głęboko skrywanych lęków.

Świadek zabierze widzów do Iranu, gdzie emerytowana nauczycielka tańca na własne oczy obserwuje zbrodnię. Nie znajdując pomocy w służbach państwowych, zaczyna poszukiwać sprawiedliwości na własną rękę. Premierowy pokaz wstrząsającego thrillera – historii opartej na irańskich realiach.

Soft Leaves to wielokulturowa opowieść, w której dystans geograficzny przekłada się na dystans emocjonalny. Boleśnie przekonuje się o tym jedenastoletnia Yuna, gdy do jej życia powraca pochodząca z Japonii matka.

Boska Sarah Bernhardt to nietuzinkowa biografia legendarnej artystki, charyzmatycznej królowej teatru, która zapisała się w historii nie tylko swoimi występami, ale także osobowością.

Dobra siostra to Rose. Jednak kim jest jej brat, Samuel? Gdy Rose dostaje wezwanie do sądu, musi zakwestionować wszystko, co do tej pory o nim wiedziała.

Bohaterka On the Edge, 25-letnia Alexia, jest stażystką w szpitalu psychiatrycznym. Pomimo ostrzeżeń pielęgniarek zbliża się do jednej z młodszych pacjentek, naruszając tym samym granice zawodowe i prywatne.

Miłość zaczyna się na promie, gdzie Marianne spotyka Tora, kolegę z pracy. W ciągu jednej nocy odkrywają, że między otwartością a ucieczką od bliskości granica jest bardzo cienka.

O czym wie Marielle? To pytanie zadają sobie wszyscy, gdy po szkolnym wypadku dziewczyna nabywa zdolność czytania w myślach.

Wysokie i niskie tony połączą dwóch braci, którzy nigdy się nie znali. Thibaut, śmiertelnie chory dyrygent, przyjeżdża pomóc Jimmy’emu wygrać konkurs muzyczny. Ich wspólna praca staje się początkiem nowej relacji.

Jesteś wszechświatem to opowieść o Andriyu, który po zniszczeniu Ziemi zostaje uwięziony na statku kosmicznym. Gdy otrzymuje sygnał od Catherine z odległej stacji kosmicznej, rozpoczyna walkę o przetrwanie.

Jerzy Antkowiak, bohater filmu A jak Antkowiak, związany był z państwowym domem mody w PRL-u. Po latach odzyskuje jej zbiory, które stają się podstawą wystawy w Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Dokument ukazuje kulisy jej przygotwań.

W Meet the Barbarians mieszkańcy Bretanii zgadzają się przyjąć ukraińskich uchodźców w zamian za rządowe wsparcie. Kiedy okazuje się, że przybysze to Syryjczycy, lokalna społeczność musi zmierzyć się z własnymi uprzedzeniami.

One of Those Days When Hemme Dies zaczyna się od kłótni Eyüpa z brygadzistą Hemmą. Mężczyzna ma jego dość, dość niesprawiedliwości, dość wszystkiego. Ale zanim zapadnie noc, wydarzy się coś, co może powstrzymać go przed najgorszym.

Młode matki trafiają do miejsca, gdzie mają nauczyć się, jak wychowywać dzieci i same dojrzewać do dorosłości. Każda z nich zmaga się z własnymi problemami, a surowe zasady ośrodka wzmagają emocje, które trudno utrzymać na wodzy. Film został zakwalifikowany do Konkursu Głównego MFF w Cannes.

W Orłach republiki George Fahmy spada z piedestału. Gwiazda egipskiego kina trafia w ręce państwowej propagandy i musi grać według cudzych zasad. Im bardziej się podporządkowuje, tym głębiej wchodzi w świat, z którego nie da się odejść bez konsekwencji. Film został zakwalifikowany do Konkursu Głównego MFF w Cannes, gdzie zdobył m.in. nagrodę za najlepszy scenariusz.

Edge of the Night to historia braci Kenana i Sinana, którzy muszą wybrać między lojalnością wobec siebie lub państwa. Jeden ma postawić drugiego przed sądem wojskowym w czasach politycznego chaosu. Podróż przez podzieloną Turcję może zmienić ich życie na zawsze.

W Seeking Haven for Mr. Rambo Hassan staje do walki o swój dom i ukochanego psa, gdy właściciel posesji grozi zburzeniem ich azylu. Przemierzając zatłoczone ulice Kairu, chłopak zmaga się z własnym strachem i gniewem.

W programie:

  1. Queens, reż. Klaudia Reynicke, Szwajcaria, Peru, Hiszpania, 2024, 104’
  2. Pamiętnik ślimaka, reż. Adam Elliot, Australia, 2024, 94’
  3. Świadek, reż. Nader Saeivar, Niemcy, Austria, 2024, 100’
  4. Soft Leaves, reż. Miwako Van Weyenberg, Belgia, 2025, 94’
  5. Boska Sarah Bernhardt, reż. Guillaume Nicloux, Francja, 2024, 98’
  6. Dobra siostra, reż. Sarah Miro Fischer, Niemcy, Hiszpania, 2025, 96’
  7. On the Edge, reż. Guérin van de Vorst, Sophie Muselle, Belgia, 2024, 105’
  8. Miłość, reż. Dag Johan Haugerud, Norwegia, 2024, 119’
  9. O czym wie Marielle, reż. Frédéric Hambalek, Niemcy, 2025, 86’
  10. Wysokie i niskie tony, reż. Emmanuel Courcol, Francja, 2024, 103’
  11. Jesteś wszechświatem, reż. Pavlo Ostrikov, Ukraina, Belgia, 2024, 101’
  12. A jak Antkowiak, reż. Anna Więckowska & Tomasz Ossoliński, Polska, 2024, 74’
  13. Meet the Barbarians, reż. Julie Delpy, Francja, 2024, 101’
  14. One of Those Days When Hemme Dies, reż. Murat Firatoglu, Turcja, 2024, 83’
  15. Młode matki, reż. Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, Francja, Belgia, 2025, 105’
  16. Orły republiki, reż. Tarik Saleh, Francja, Szwecja, 2025, 129’
  17. Edge of the Night, reż. Türker Süer, Niemcy, Turcja, 2024, 85’
  18. Seeking Haven for Mr. Rambo, reż. Khaled Mansour, Egipt, 2024, 100’

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności BellaTOFIFEST