X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

ABC Nowej Fali Irańskiej

Islam. Bliski Daleki Wschód

Przegląd przedstawi kluczowe filmy autorskie irańskiej kinematografii. Od kilkunastu lat irańska Nowa Fala podbija światowe festiwale, ale jej początki sięgają jeszcze XX wieku. W Toruniu zobaczymy filmy kluczowe dla tego nurtu, które istotny w sposób zapisały się kształtowaniu poetyki kinematografii irańskiej.

Przegląd otworzy obraz Dariusha Mehrjui Krowa (Gaav, 1969), który zapoczątkował nową falęi uważany jest za punkt zwrotny w historii irańskiego kina. Odwołujący się do poetyckiej dramaturgii neorealizmu włoskiego film, został zakazany przez szacha Iranu Rezę Pahlaviego. Decyzję zmieniono, gdy w 1971 roku, przemycony za granicę film otrzymał nagrodę FIPRESCI na Festiwalu w Wenecji. Niezadowolenie rządu wywołał głównie drastyczny realizm, przedstawiający ubóstwo ówczesnej irańskiej wsi oraz fakt oparcia scenariusza na opowiadaniach opozycjonisty Gholamhosseina Sa’ediego. Bolesna rzeczywistość i bieda zwykłych Irańczyków jest także tematem zrealizowanego 30 lat później — wiele lat po obaleniu szacha — filmu Dzieci niebios (Bacheha-Ye aseman, 1997). Ta nominowana do Oscara opowieść o ubogich mieszkańcach przedmieść stołecznego Teheranu została wyreżyserowana przez Majida Majidi.

Symbolem walki o artystyczną niezależność stał się Jafar Panahi. Jest on jednym z najważniejszych reżyserów współczesnego kina irańskiego, mimo tego, że jego filmy są często zakazywane przez rząd ajatollahów. Na TOFIFEST zobaczymy nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes Biały balonik (Badkonake sefid, 1995). Panahi zrealizował go pod opieką wybitnego reżysera Abbasa Kiarostamiego, który napisał także scenariusz do filmu. Sam Kiarostami będzie reprezentowany w przeglądzie przez film, Smak wiśni (Ta’m e guilass, 1997), nagrodzony w 1997 r. Złotą Palmą w Cannes. Film wzbudził wielkie zainteresowanie publiczności i krytyków na świecie, ale w Iranie został zakazany, dlatego że poruszono w nim temat samobójstwa, zabronionego przez islamskie prawo.

Program 2015

Google Translate