X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Zjawiska: Nordic Noir

Tegoroczne „Zjawiska” po raz pierwszy spróbują zaprezentować nurt, którego ram funkcjonowania nie można zamknąć jednoznacznie w czasie, bo rozwija się na naszych oczach. Mowa o zjawisku w literaturze i kinie noszącym nazwę Nordic Noir. Od czasów Arthura Conana Doyle’a i Agathy Christie przyzwyczailiśmy się do pewnego rodzaju kryminału, nie spodziewając się, że może istnieć inny, równie silny.A jednak kultura skandynawska zaskoczyła i stworzyła na swój sposób nowy wzorzec kryminału — „mroczny, ponury, surowy i intrygujący”, jak pisze o Nordic Noir znawca tematu Barry Forshaw, brytyjski dziennikarz, publicysta i autor książek o tym zjawisku.

Szwecja, Norwegia czy Dania zrodziły wielu wybitnych pisarzy, których dzieła inspirowały filmowców. Wystarczy wymienić zaledwie kilku: Hennig Mankell, Liza Marklund, duet Maj Sjöwall — Per Frederik Wahlöö, Camilla Läckberg czy Jo Nesbø. Jednak fascynację i popularność nurtu Nordic Noir na skalę światową przyniosła publikacja trylogii Millennium Stiega Larssona, która odniosła — przez nikogo nieprzewidywany — komercyjny sukces.

W ramach pasma Zjawiska zaprezentowany zostanie autorski wybór filmów pełnometrażowych z nurtu Nordic Noir. Zobaczymy m.in. Insomnię w reżyserii Erika Skjoldbjærga ze wspaniałą kreacją Stellana Skarsgårda (amerykański remake filmu wyreżyserował Christopher Nolan z Alem Pacino w roli głównej), Łowców cz. 1 i cz. 2 w reżyserii Kjella Sundvalla, Łowców głów w reżyserii Mortena Tylduma , Kobietę w klatce Mikkela Nørgaarda, Nordvest Michaela Noera oraz Obywatela roku Hansa Pettera Molanda, reżysera takich filmów jak choćby Aberdeen czy Pewien dżentelmen.

Przegląd kina Nordic Noir chce pokazać ten rodzący się dopiero nurt, bazując na jego artystycznej wymowie i wpływie na kształtowanie się współczesnej kinematografii i języka filmowego. Nurt Nordic Noir w kinie stworzył nowe oblicze kryminału. Nie rozstrzygniemy na TOFIFEŚCIE czy książki czy ich adaptacje kinowe są lepsze. To zadanie dla publiczności. Chcemy jednak zwrócić uwagę na to fascynujące zjawisko literackie i filmowe, obok którego nie można przejść obojętnie. Warto pamiętać, że wiele wysokiej jakości seriali kryminalnych takich jak m.in. Borgen, The Bridge, The Killing czy Wallander podbiło również i wciąż podbija serca tysięcy kinomanów.

Program 2014

Google Translate