X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Forward: Ilmar Raag

Jeden z najważniejszych głosów współczesnego kina estońskiego. Jego Nasza klasa wywołała poruszenie mieszkańców nadbałtyckiego kraju. Z kolei Kertu — miłość jest ślepa okazał się frekwencyjnym hitem.

Imar Raag jest reżyserem, scenarzystą i producentem filmowym. Urodził się w 1968 roku w Kuressaare w Estonii. Studiował na Uniwersytecie w Tartu oraz Uniwersytecie w Ohio.Podczas przerw w studiowaniu wyjeżdżał do Ameryki i odbywał staże w wytwórniach filmowych w Hollywood. Przez kilka lat pracował w Estońskiej Telewizji Publicznej, gdzie prowadził program filmowy. Później zarządzał telewizją, aż w końcu w 2005 roku wyreżyserował dla ETV Sierpień 1991. Film opowiada o sowieckim najeździe na Tallin. Jego scenariusz zajął trzecie miejsce w konkursie Hartley Merill, a sam film wywołał falę społecznych dyskusji na temat kształtu narracji historycznej. Dwa lata później Raag zakończył współpracę z telewizją i zrealizował pełnometrażowy debiut, świetnie przyjętą na całym świecie Naszą klasę. Z tego powodu Estońska Telewizja Publiczna zaproponowała reżyserowi stworzenie serii spin off, czyli rozwinięcia wątków pobocznych filmu. Powstał serial składający się z 7. odcinków, każdy trwa niemal godzinę i skupia się na jednej postaci. Raag wyreżyserował dwa odcinki cyklu. „Na początku było kilka osobistych wspomnień. Myślałem, że szkoły są wszędzie takie same. Pamiętam z dzieciństwa sceny walk i rywalizacji w szkole. Nie byłem ofiarą, ale widziałem co działo się w klasie. Przygotowując się do realizacji filmu przekonałem się, co jeszcze może się wydarzyć. To był szok” — mówi reżyser w wywiadzie dla „Eye for Film”. Za film Nasza klasa reżyser otrzymał wyróżnienie oraz nagrodę specjalną na MFF w Karlowych Warach oraz nagrodę specjalną i wyróżnienie jury FIPRESCI na Warszawskim Festiwalu Filmowym. W 2012 roku powstał jego kolejny film Estonka w Paryżu. Młoda, ciekawa świata Anne opuszcza Estonię i wyjeżdża do Paryża, aby opiekować się Fridą, zamożną rodaczką, która od lat mieszka we Francji. Ostatnim dokonaniem Raaga jest Kertu miłość jest ślepa, które spotkało się z życzliwym przyjęciem widowni zeszłorocznego Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Film odniósł również ogromny sukces w estońskich kinach, gromadząc rekordową ilość widzów, zdobywając tym samym tytuł najpopularniejszego filmu rodzimej produkcji wyświetlanego w Estonii. Niecodzienna love story ukazuje relacje mieszkańców małej wsi. W Kertu – miłość jest ślepa reżyser ponownie dotyka problemu przemocy fizycznej i psychicznej — w rodzinie  — środowisku, w którym teoretycznie powinniśmy się czuć najbezpieczniej.

Ilmar Raag poza działalnością filmową, znany jest jako publicysta wielu prestiżowych estońskich czasopism („Postimees”, „Eesti Päevaleht”). Jego jednym z ulubionych filmów jest Przełamując falę Larsa von Triera. Inspirują go Ingmar Bergman i Ridley Scott. Przyznaje, że nigdy nie zgodziłby się na współpracę z producentem, który nie byłby jego przyjacielem i partnerem w pracy.

Program 2014

Google Translate