X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Walser

Walser · reż. Zbigniew Libera
Polska 2015, 78’

Pokazy

19.10, 20:00 · Kino Centrum

Na obrzeżach cywilizacji żyje zagubione plemię. Conteheli są ludźmi o błękitnych jak kwiaty lnu oczach, płowych dreadach i młodych ciałach. Wyglądają jak spełnienie hippisowskich fantazji o powrocie do natury lub słowiańska wersja Avatara. Leśni ludzie żyją jak w raju, gdy do tego idealnego świata wdziera się cywilizacja w osobie urzędnika kolejowego, Walsera. Mimo, że za wszelką cenę próbuje on wniknąć w ich sielankowy świat i nauczyć się niezrozumiałego języka, niesie ze sobą tylko chaos i destrukcję. Wystylizowany świat Walsera flirtuje z tradycją kina gatunkowego: post-apokaliptycznym science fiction, westernem czy filmami o jaskiniowcach, gdzie prymitywizm i „glamour” nie stały ze sobą w sprzeczności. Klisze znane z kina gatunkowego służą Liberze jako klocki do zbudowania wielopiętrowej układanki z literackich figur utraconego raju, filozoficznych i kontrkulturowych konceptów utopijnej wspólnoty czy fantazmatów o końcu cywilizacji.

Reżyser:Zbigniew Libera
Scenariusz:Grzegorz Jankowicz, Zbigniew Libera
Muzyka:Robert Piotrowicz
Zdjęcia:Adam Sikora
Montaż:Beata Walentowska
Obsada:Krzysztof Stroiński, Gustaw Klyszcz, Joanna Wiktorczyk, Andrzej Borowski, Dagny Borowska, Gaja Borowska
Produkcja:Agata Szymańska, Magdalena Kamińska
Producent:Balapolis

Zbigniew Libera (ur. 1959) to jeden z najciekawszych i najważniejszych polskich artystów. Jego prace — fotografie, filmy wideo, instalacje, obiekty i rysunki — w przenikliwy i przewrotny intelektualnie sposób grają ze stereotypami współczesnej kultury. Jego wstrząsające prace wideo z lat 80. (m.in. Obrzędy intymne i Perseweracja mistyczna) wyprzedziły o 10 lat falę „sztuki ciała”. W połowie lat 90. Libera zaczął tworzyć Urządzenia korekcyjne — obiekty będące przetworzeniem istniejących już produktów, przedmiotów masowej konsumpcji. W ostatnich latach zajmuje się głównie fotografią, a szczególnie specyfiką fotografii prasowej.

Program 2015

Google Translate