X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Wszystkie barwy świata — konkurs Shortcut na Tofifest

Człowiek wobec świata, swoich problemów, emocji i seksualności. To główne tematy poruszane przez filmy zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego Shortcut podczas 9. edycji MFF Tofifest. Wśród 26 prezentowanych filmów z 15 krajów większość będzie pokazywana w Polsce po raz pierwszy.

Wśród filmów konkursowych znaleźli się laureaci BAFTY, nagród festiwalu Clermond-Ferrand czy uczestnicy konkursów Cannes, Berlinale i Wenecji. Większość z nich zobaczymy w Polsce po raz pierwszy właśnie dzięki Tofifest. Filmy oceni jury, w którego składzie znajdą się znakomici reżyserowie młodego pokolenia — nagrodzona Europejską Nagrodą Filmową i Grand Prix Tofifest ’10 Katarzyna Klimkiewicz oraz zdobywca niezależnych Złotych Lwów w Gdyni i Grand Prix Tofifest ’06 — Rafał Kapeliński. W jury zasiądzie też dyrektor artystyczna Vilnius Film Festival „Kino Pavasaris” Santa Lingeviciute.

Tematyka filmów prezentowanych w Shortcut Tofifest koncentruje się wokół głównych idei festiwalu — sytuacji człowieka we współczesnym świecie, jego codziennych problemów i relacji. To zarówno kwestie dotyczące problemów nurtujących współczesną rodzinę, prób odnalezienia się młodych ludzi w dzisiejszej rzeczywistości, jak i kwestii ekologii czy problemów uchodźców z Trzeciego Świata w bogatej Europie.

Wśród najważniejszych filmów konkursu Shortcut Tofifest znajduje się na pewno zdobywca nagrody Jury na tegorocznym Cannes „Micky Bader” („Bathing Micky”) reprezentujący Szwecję. Wyreżyserowana przez Fridę Kempff historia Micky'ego, który jest pływakiem lokalnego klubu sportowego, staje się w filmie tylko pretekstem dla zrozumienia istoty człowieczeństwa i tego, jak wiele w naszym życiu zależy od zbiegów okoliczności. Wielką Brytanię reprezentuje „The Eagleman Stag” Michaela Please. Ta fascynująca animacja nagrodzona brytyjskim Oscarem — BAFTA oraz nagrodą krytyki w Clermond-Ferrand to przewrotna opowieść o przedłużaniu sobie życia za pomocą... mózgu żuka. Tegoroczną BAFTĘ za fabularny krótki metraż zdobył kolejny film konkursu Shortcut „Until the River Runs Red” Paula Wrighta. Ta prezentowana w konkursach Locarno FF i Edinburgh FF historia opowiada o pewnej tragicznej rodzinnej tajemnicy. Warto zatrzymać się nad rosyjskim filmem „Hleb dlia ptici” („Bread for Bird”), który wyreżyserowała Aleksandra Strelyanaya. To prawdziwa perła konkursu Shortcut, wciąż nie dostrzeżona w odpowiedni sposób na świecie, mimo prezentacji w konkursie Rotterdam IFF i nagrody specjalnej na „Message To Man” FF w St. Petersburgu. To balansująca między solidnym dokumentem, a przekazem mistycznym analiza różnicy światów w jakich żyją Rosjanie pamiętający koszmar stalinizmu i II wojny oraz młode pokolenie.

Oczekiwanym na Tofifest filmem jest „Jam Today” Simona Ellisa. Ellis jest laureatem Złotego Anioła Tofifest 2008 i Sundance IFF za krótki metraż „Soft”. Do Torunia wraca z kolejną opowieścią o młodym człowieku i jego decyzjach. O ile w „Soft” koncentrował się na nastolatkach, to w „Jam Today” wybiera się w podróż do świata wchodzącego dopiero w ten wiek Roberta, dla którego pewna wizyta na wsi będzie prawdziwym wstrząsem kształtującym jego młode życie.

Osobną grupę stanowią obrazy poruszające kluczowe problemy dzisiejszego świata. Pogranicza sytego kapitalizmu i dramatu uchodźców z Trzeciego Świata dotyka brytyjski „The Lost Explorer” Tima Walkera, poruszająca historia młodej Brytyjki, która znajduje w swoim ogrodzie umierającego uciekiniera z Afryki. Kwestię wciąż niezagojonej rany Węgier — konfliktu Romów i Węgrów porusza nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes Magasfeszültség(„High Voltage”) Daniela Erdelyi. Do Iranu przenosi nas zaś „Only Sounds Remains” Arasha Asthianiego, będący dramatyczną historią rodzinną o śmierci dziecka, do której doszło w efekcie gwałtownych protestów po sfałszowanych wyborach w Iranie.

Kwestie relacji międzyludzkich eksploruje kolejna grupa filmów konkursowych. Amerykańsko-francuski Deux Inconnus(„The Strange Ones”) duetu Christopher Radcliff — Lauren Wolkstein to kryjąca tajemnicę opowieść o skomplikowanej relacji mężczyzny, chłopca i dziewczyny, którzy spotykają się w małym miasteczku w głębi USA. Film został doceniony na festiwalach w Bostonie i Atlancie. W niezwykły sposób o miłości opowiadają: francuski „Leave not a cloud behind” Pablo Gonzalesa, hiszpański „Mi Otra Mitad („My Other Half”) Beatriz Sanchez oraz reprezentujący Polskę „Zaśpiewaj mi do snu” Magnusa Arnesena. Ciekawie zapowiada się „Eu nao quero voltar sozinho” („I Don't Want to Go Back Alone”) z Brazylii. Mocna opowieść o miłości niewidomego nastolatka do swojego kolegi nagrodzona na festiwalu kina gejowskiego IFF LGTB w Turynie.

Problemy przenikające codzienne życie współczesnego człowieka analizują autorzy „Dirty Laundry” Stephena Abbotta z RPA, czy szwedzkiego Förträngd” („Repressed”) Jimmy’ego Olsona. O różnych sposobach odnajdywania się w dzisiejszym świecie młodych kobiet mówią: znany z Cannes, belgijski „Pour toi je ferai bataille” (For You I Will Fight) Rachel Lang — historia dziewczyny wstępującej dobrowolnie do armii i hiszpański „Uniformadas” Ireny Zoe Alameda — opowieść o buncie dziewczynki idącej na przekór stereotypom.

Część zaproszonych do konkursu Shortcut Tofifest filmów porusza problemy relacji wewnątrz współczesnej rodziny. „Beredtes schweigen” („Eloquence Silence”) Julii Keller to historia walki o uczucia rodziców pomiędzy dwójką sióstr, „The Father” australijskiego reżysera Davida Easteal'a mówi o ojcu, który po zakończeniu wieloletniego wyroku próbuje „odzyskać” dla siebie syna, z którym nigdy się nie spotkał, zaś Tomasz Jurkiewicz w „Gdyby ryby miały głos” snuje bajkową opowieść o nieprzystosowaniu do życia, marzeniach i chorej matczynej miłości.

Są też filmy trudne do jednoznacznego zaklasyfikowania. W tajemniczy klimat wprowadza nas obraz, który zdobył specjalne wyróżnienie Jury Clermond-Ferrand, francuski „Diane Wellington” w reżyserii Arnaud Pallières. Fanów animacji na najwyższym światowym poziomie przyciągnie „Kehamälu” („Body memory”) w reżyserii mistrza Ülo Pikkova, zaś wielbicieli bezkompromisowej sztuki eksperymentalnej zaciekawi „Triumph of the wild”, reprezentujący Holandię eksperymentalny film Amerykanki Marthy Colburn eksplorujący najbardziej podstawowe instynkty człowieka jako łowcy.

W konkursie zobaczymy też „Wachstum / Growth” Floriana Heinzen-Ziob (Niemcy), „Half Moon” Adiny Istrate (Wlk. Brytania) i „Pinion” Sylvie Asuka-Baskett (Australia).

Nagrodą główną w konkursie Shortcut jest Złoty Anioł Tofifest i 15.000 zł ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych SHORTCUT:

  1. Bathing Micky — reż. Frida Kempff, Szwecja 2011, 14’
  2. Body Memories — reż. Ülo Pikkov, Estonia 2011, 9’
  3. Bread for Bird — reż. Aleksandra Strelyanaya, Rosja 2010, 26’
  4. Diane Wellington — reż. Arnaud des Pallières, Francja 2010, 16’
  5. Dirty Laundry — reż. Stephen Abbott, RPA 2011, 15’
  6. Eloquent Silence — reż. Julia Keller, Niemcy 2011, 26’
  7. For you I will fight — reż. Rachel Lang, Belgia 2011, 16’
  8. Growth — reż. Florian Heinzen-Ziob, Niemcy 2011, 23’
  9. Half Moon — reż. Adina Istrate, Wielka Brytania 2010, 13’
  10. High Voltage — reż. Dániel Erdélyi, Węgry 2010, 14’
  11. I don’t want to go back alone — reż. Daniel Ribeiro, Brazylia 2010, 17’
  12. Gdyby ryby miały głos — reż. Tomasz Jurkiewicz, Polska 2011, 27’
  13. Jam Today — reż. Simon Ellis, Wielka Brytania 2011, 14’
  14. Leave not a cloud behind — reż. Pablo Gonzalez, Francja 2010, 7’
  15. My Other Half — reż. Beatriz Sanchís, Hiszpania 2010, 18’
  16. Only Sounds Remains — reż. Arash Ashtiani, Wielka Brytania 2010, 14’
  17. Pinion — reż. Asuka Sylvie, Australia 2010, 12’
  18. Repressed — reż. Jimmy Olsson, Szwecja 2010, 15’
  19. Zaśpiewaj mi do snu — reż. Magnus Arnesen, Polska 2010, 30’
  20. The Father — reż. David Easteal, Australia 2011, 16’
  21. The Lost Explorer — reż. Tim Walker, Wielka Brytania 2010, 20’
  22. The Strange Ones — reż. Christopher Radcliff, Lauren Wolkstein, USA/Francja 2011, 14’
  23. Triumph of the Wild — reż. Martha Colburn, Holandia 2011, 5’
  24. Uniformed — reż. Irene Zoe Alameda, Hiszpania 2010, 18’
  25. Until The River Runs Red — reż. Paul Wright, Wielka Brytania 2010, 27’
  26. The Eagleman Stag — reż. Michael Please, Wielka Brytania 2010, 9’

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności Tofifest