Rozpoczynamy nabór filmów na 22. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest. Kujawy i Pomorze. Rozpoczyna się nabór zgłoszeń do dwóch konkursów na 22. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest. Kujawy i Pomorze. Na wypełnione formularze czekamy do 15 maja, a tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 25–30 czerwca w Toruniu. Więcej »

Niepokorne Anioły trafiły do laureatów 21. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest. Kujawy i Pomorze! W sobotę odbyła się gala zakończenia festiwalu — nagrody powędrowały do Adrianny Biedrzyńskiej, Leny Góry, Eryka Lubosa i Magdaleny Zawadzkiej. Grand Prix festiwalu zdobył film „Chleb i sól” Damiana Kocura, a serca publiczności podbił film Artura Więcka „Prawdziwe życie aniołów”. Więcej »

«Абетка щастя» та «Операція «Мумія»» в українській версії для найменших глядачів 21. Міжнародного кінофестивалю Tofifest. Куяви і Помор’я. Першого та другого липня, в Cinema City, відбулися покази фільмів «Абетка щастя» та «Операція «Мумія»» в українському дубляжі для наших наймолодших глядачів з України. Więcej »

Akademia Filmu Europejskiego

Gra w klasy z Pedro Almodóvarem

Poetyka stosowana przez Pedro Almodóvara osadza się w zbiorze postmodernizmu popularnego, który w dużej mierze czerpie z kultury masowej. Hiszpański reżyser wprowadza do swoich dzieł elementy, potwierdzające jego fikcyjny charakter, odnosi się intertekstualnie i autotematycznie, stosuje pastisz i hiperbolizuje gatunek. To przedmiot tegorocznej lekcji Akademii Filmu Europejskiego.

Pojawienie się w kulturze postmodernizmu wytrąciło popularne kino gatunkowe z wypracowanych przez lata formuł stylistycznych — dlatego temat wyczerpania klasycznych gatunków podejmowany jest wciąż na nowo.

Hortero — tak Hiszpanie określają filmy Almodóvara. W slangu madryckim znamionuje to chłopca na posyłki, a także dziwaczny związek elementów wysokich i niskich. Obrazy reżysera z La Manchy wykorzystują element gry z widzem, zwłaszcza przez przestrzeganie lub odwrócenie reguł obowiązujących w komedii, ale także poprzez zastosowanie wizualnego szoku, mocnych obrazów.

Spadkobierca Luisa Buñuela — bo tak też możemy powiedzieć o Almodóvarze — sprzeciwia się tradycji katolickiej, podejmuje problematykę seksualności, obsesji, miłości, rodziny — szczególnie relacji z matką, pochyla się nad człowiekiem, ukazuje jego zmagania ze światem, czyli pokazuje wszystko to, co nieustannie nas ciekawi. O tym wszystkim — na drugiej w cyklu lekcji filmowej. Całość interdyscyplinarnego seminarium dopełnią soczyste fragmenty filmów reżysera oraz niespodzianki z Almodóvarem w tle — a wszystko to pod wpływem stylu movida, którego założeniem było sprzeciwianie się temu, co istniało, chęć dostarczania nowych wzorców zachowań dla młodego pokolenia, brak szacunku dla profesjonalizmu, przekonanie o sensie własnego tworzenia i wiara w możliwość osiągnięcia sukcesu.

Można dać się zarazić!

Karolina Natalia Bednarek