- Program do pobrania
- Filmy od A do Z
- Gala otwarcia
- ON AIR
- SHORTCUT
- FROM POLAND
- Mistrzowie: Jim Sheridan
- Mistrzowie: Grzegorz Królikiewicz
- Nowe Kino Serbii
- Zjawiska: Młodzi Gniewni
- FOCUS: Dagur Kári
- FORWARD: Litwa
- FORUM 10/11
- CULTURAL EXCHANGE
- LOKALIZACJE
- OPEN SPACE
- POKAZY SPECJALNE
- MASTERCLASSY
- FILMOGRANIE
- Akademia Filmu Europejskiego
- Filmowa kolekcja z szuflady
- eNeRDe LOVES TOFIFEST
„Lesson Learned” i „Pod szarym niebem” zwycięzcami 23. MFF BellaTOFIFEST! Konkurs główny On Air zwyciężył film „Lesson Learned” w reż. Bàlinta Szimlera, a konkurs From Poland – „Pod szarym niebem” w reż. Mary Tamkovich. Więcej »
„Nie podlizywać się publiczności” – spotkanie z Kazikiem Staszewskim. Siódmego dnia 23. MFF BellaTOFIFEST publiczność miała okazję do spotkania z wszechstronnie utalentowanym artystą Kazikiem Staszewskim, laureatem Złotego Anioła za niepokorność twórczą i jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny muzycznej. Więcej »
„Pójść więcej niż na całość” – spotkanie z Marią Mamoną i Jackiem Petryckim. W ostatni dzień 23. MFF BellaTOFIFEST, tuż przed uroczystym wręczeniu Nagrody im. Ryszarda Bugajskiego dla najlepszego reżysera polskiego filmu w konkursie From Poland, odbył się pokaz słynnego „Przesłuchania”, a także rozmowa z żoną reżysera, Marią Mamoną oraz scenarzystą i autorem zdjęć, Jackiem Petryckim. Więcej »
Akademia Filmu Europejskiego
Gra w klasy z Pedro Almodóvarem
Poetyka stosowana przez Pedro Almodóvara osadza się w zbiorze postmodernizmu popularnego, który w dużej mierze czerpie z kultury masowej. Hiszpański reżyser wprowadza do swoich dzieł elementy, potwierdzające jego fikcyjny charakter, odnosi się intertekstualnie i autotematycznie, stosuje pastisz i hiperbolizuje gatunek. To przedmiot tegorocznej lekcji Akademii Filmu Europejskiego.
Pojawienie się w kulturze postmodernizmu wytrąciło popularne kino gatunkowe z wypracowanych przez lata formuł stylistycznych — dlatego temat wyczerpania klasycznych gatunków podejmowany jest wciąż na nowo.
Hortero — tak Hiszpanie określają filmy Almodóvara. W slangu madryckim znamionuje to chłopca na posyłki, a także dziwaczny związek elementów wysokich i niskich. Obrazy reżysera z La Manchy wykorzystują element gry z widzem, zwłaszcza przez przestrzeganie lub odwrócenie reguł obowiązujących w komedii, ale także poprzez zastosowanie wizualnego szoku, mocnych obrazów.
Spadkobierca Luisa Buñuela — bo tak też możemy powiedzieć o Almodóvarze — sprzeciwia się tradycji katolickiej, podejmuje problematykę seksualności, obsesji, miłości, rodziny — szczególnie relacji z matką, pochyla się nad człowiekiem, ukazuje jego zmagania ze światem, czyli pokazuje wszystko to, co nieustannie nas ciekawi. O tym wszystkim — na drugiej w cyklu lekcji filmowej. Całość interdyscyplinarnego seminarium dopełnią soczyste fragmenty filmów reżysera oraz niespodzianki z Almodóvarem w tle — a wszystko to pod wpływem stylu movida, którego założeniem było sprzeciwianie się temu, co istniało, chęć dostarczania nowych wzorców zachowań dla młodego pokolenia, brak szacunku dla profesjonalizmu, przekonanie o sensie własnego tworzenia i wiara w możliwość osiągnięcia sukcesu.
Można dać się zarazić!
Karolina Natalia Bednarek