W październiku Tofifest odleci w kosmos

MFF Tofifest w paśmie Zjawiska od lat przygląda się nurtom i tendencjom, które w istotny sposób wpływają na kształtowanie kina.  Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu w 50. rocznicę premiery filmu Stanleya Kubricka „2001: Odyseja Kosmiczna”, będzie filmowe spojrzenie na kosmos, które powołując do życia osobny gatunek science fiction, na zawsze zmieniło obraz kina.

Filmowcy od lat realizują marzenia człowieka o podboju kosmosu, który jest wielkim sprawdzianem dla twórczej wyobraźni. To właśnie w międzygwiezdnej przestrzeni reżyserzy mogą kreować nowe światy, odkrywać planety, powoływać do życia gatunki i ich historie. Odważył się na to Stanley Kubrick, który nie bał się tematów ani scenerii, jakimi inni twórcy pogardzali. To właśnie on wywindował science fiction, gatunek wcześniej utożsamiany z kinem klasy B, do pierwszej ligi kina artystycznego. Udowodnił, że opowieści o obcych, jak i sztucznej inteligencji mogą być wyrafinowane formalnie, bogate w intelektualne konteksty i egzystencjalne jak filmy Orsona Wellesa czy Ingmara Bergmana.

Efekt bez efektów

9 kwietnia 1968 roku światło dzienne ujrzało arcydzieło, którego siła rażenia była tak wielka, że wielu prestiżowych krytyków nie umiało sobie z nim poradzić. Nie wiedzieli, jak rozprawić się z formą otwartego zakończenia, które pozwalało każdemu dopisać dowolny koniec tej historii i odczytać ją na wiele sposobów. Znaczenie „2001:Odysei kosmicznej”, która Kubrickowi przyniosła nominację do Oscara za reżyserię i scenariusz (do spółki z pisarzem Arthurem C. Clarkiem) i statuetkę za efekty wizualne (jedyną w karierze reżysera),  jest dziś, w dobie komputerów, nie do przecenienia.

Kubrick nie korzystał bowiem w pracy z efektów specjalnych, co jest paradoksem, bo gdyby nie „Odyseja”, najprawdopodobniej nigdy nie powstałyby przepełnione efektami „Gwiezdne wojny”, a kino Stevena Spielberga i Ridleya Scotta nie byłoby takie samo. Scott miał zresztą powiedzieć, że Kubrick swoim dziełem pogrzebał science fiction, bo nikt już nigdy nie nakręci czegoś tak doskonałego. W hołdzie „Odysei” nawiązał do niej w swoim „Obcym: 8. pasażerze Nostromo”, tak samo jak twórcy „Z archiwum X”, „Simpsonów”, „Toy Story” czy „Star Treka”. Zachwycony George Lucas mówił z kolei, że film Kubricka jest tym dla kinematografii, czym teoria Wielkiego Wybuchu dla badań nad wszechświatem.

Kubrick zapisał się w historii jako wyjątkowy kinowy autor. Nie tylko reżyserował swoje filmy, ale też pisał ich scenariusze, montował i produkował. Takie obrazy jak "Dr Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę", "2001: Odyseja kosmiczna” czy "Mechaniczna pomarańcza” na zawsze weszły do kanonu i są pokazywane w szkołach filmowych jako arcydzieła, które powinny służyć za wzór.

Kosmiczny pokaz

Poza pokazem „2001: Odyseja kosmiczna” w ramach festiwalu odbędzie się również spektakularne i nowatorskie wydarzenie towarzyszące. W toruńskim Planetarium im. Władysława Dziewulskiego na gigantycznym ekranie sferycznym odbędzie się projekcja filmu o makrokosmosie, któremu towarzyszyć będzie specjalnie skomponowana na tę okazję muzyka DJ-a Funktiona, torunianina, który w ciągu swojej wieloletniej kariery występował z największymi gwiazdami światowej i polskiej sceny muzycznej, takimi jak: Masta Ace, ILL BILL, DJ Shadow, DJ Fresh, Tomasz Organek, Natalia Nykiel, Radzimir Dębski czy O.S.T.R.

Jego umiejętności techniczne i muzyczna wyobraźnia zostały docenione na licznych zawodach dla DJ-ów. Jest m.in. trzykrotnym mistrzem świata DJ-ów IDA za 2012, 2013 i 2015 rok w kategorii Ąshowe. Muzyka, którą przygotuje, będzie podróżą w świat kina science fiction. Pojawią się w niej kompozycje z takich filmów jak „Interstellar” Christophera Nolana, „Gwiezdne wojny” George’a Lucasa, no i oczywiście „2001: Odyseja kosmicznej”. Obrazy mgławic, planet i księżyców będą dla widzów na wyciągnięcie ręki, a podziwiać je będziemy w towarzystwie dźwięków kosmicznej muzyki.

Kompozycje zaprojektowane w formacie 5.1 dolby surround będą swoistą muzyczną zabawą konwencją. Niezwykły 30-minutowy seans odbędzie się 26 października o godzinie 19.00 w toruńskim planetarium, które jest współorganizatorem wydarzenia.

Bilety w cenie  8 zł w sprzedaży będą od dnia 20 października do nabycia w kasie Planetarium im. Władysława Dziewulskiego w Toruniu. Godziny pracy kasy biletowej w Planetarium: sobota 10:15 - 18:00, niedziela 10:15 - 16:30, poniedziałek 9:30 - 14:30, wtorek - piątek 8:30 - 15:00. Numer telefonu do kasy biletowej: 56 622 60 66.

W tym dziale również