X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

Tofifest 2014: filmowy Top 15

Jak co roku, w przededniu otwarcia festiwalu Tofifest wybieramy dla Was 15 najciekawszych filmów. To wybór ściśle subiektywny — możecie, ale nie musicie się nim kierować. Mimo wszystko, warto się z nim zapoznać, zanim ruszycie do Tofi-kin i wytyczycie sobie drogę pośród ponad 160 pozycji filmowych i 30 pozycji muzycznych.

1. I am Femen

reż. Alain Margot, Szwajcaria (pasmo Focus: Ukraina, polska premiera)

Fascynujący dokument o jednej z liderek ukraińskiego ruchu protestu Femen, Oksanie Shachko. Dlaczego Femen-ki odsłaniają piersi by protestować przeciw Putinowi? Dowiecie się z filmu.

2. Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna
(The Postman’s White Nights)

reż. Andriej Konczałowski, Rosja (film otwarcia festiwalu)

Zdobywca tegorocznego Srebrnego Lwa w Wenecji. Kameralne, osobiste dzieło nagradzanego na całym świecie twórcy filmów Dom durakov, Syberiada, Tango i Cash.

3. Polskie gówno (Polish Shit)

reż. Grzegorz Jankowski, Polska (konkurs From Poland)

Film-prowokacja. Przewrotna opowieść o świecie polskiej muzyki i „powiatowego show-biznesu”. A zresztą, tak naprawdę kto wie o czym, skoro Tymon Tymański napisał scenariusz?

4. Plemię (The Tribe)

reż. Myroslav Slaboshpytskiy, Ukraina (konkurs główny On Air)

Zdobywca trzech nagród na tegorocznym Cannes. Unikatowy film bez słów, opowiadający o ukraińskiej, przeznaczonej dla głuchoniemych, szkole z internatem, w której panują gansgsterskie zasady. Aby w niej przetrwać, trzeba wejść w łaski tytułowego „plemienia”.

5. Kebab & Horoscope

reż. Grzegorz Jaroszuk, Polska (konkurs główny On Air)

W tym roku na festiwalu w czeskich Karlowych Warach nazwany „najbardziej czeskim filmem festiwalu”. Uznany tydzień temu za najlepszy debiut prestiżowego Raindance FF w Londynie. Historia dwóch oszustów, którzy udając marketingowców mają uratować przed upadkiem hurtownię dywanów. Mocne.

6. Gottland

reż. Lukáš Kokeš, Petr Hátle, Viera Čákan, Czechy (pasmo Forum 2013/2014, polska premiera)

Polacy kochający Czechy miłością bez granic stanowią rosnącą, lecz wciąż niejawną, sektę. Jednym z jej guru jest dziennikarz Mariusz Szczygieł. Film jest ekranizacją jego książki o Czechach, nakręconą przez czeskich reżyserów. Słowem, „czeski film”!

7. Mama (Mommy)

reż. Xavier Dolan, Kanada (pasmo Forum 2013/2014)

Nagroda jury Cannes 2014 za najlepszy film, kanadyjski kandydat do Oscara. Najnowsze dzieło „złotego dziecka kina światowego”, Xaviera Dolana. Tym razem — o matce.

8. Bezsenność (Insomnia)

reż. Erik Skjoldbjærg. Norwergia (pasmo Zjawiska: Nordic Noir, polska premiera)

Zanim Christopher Nolan zrobił Insomnię z Alem Pacino, była już Insomnia ze Stellanem Skarsgårdem (tym od Nimfomanki i nie tylko). Norweski pierwowzór hollywoodzkiego filmu jest idealnym wcieleniem nurtu Nordic Noir.

9. Dwa dni, jedna noc (Two days, one night)

reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia (pasmo Flandria vs Walonia, polska premiera)

Najnowszy film ulubieńców jury w Cannes — braci Dardenne. Oparta na faktach historia kobiety, która ma dwa dni na to, by zatrzymać sąd kapturowy w swojej pracy.

10. Droga krzyżowa (Stations of the Cross)

reż. Dietrich Brüggemann, Niemcy (konkurs główny On Air, polska premiera)

Kontrowersyjne, szczególnie w Polsce, kino opowiadające o tym, do czego może prowadzić fanatycznie wyznawany katolicyzm.

11. Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet
(The Girl with the Dragon Tattoo)

reż. Niels Arden Oplev, Dania, Niemcy, Norwegia, Szwecja (pasmo Zjawiska: Nordic Noir)

Kolejny pierwowzór amerykańskiego blockbustera. Zanim powstał film z Rooney Mara i Danielem Craigiem, Szwedzi nakręcili dużo bliższą duchowi Trylogii Stiega Larssona wersję z Noomi Rapace jako Lisbeth Salander. Bonus: to właśnie z tego filmu pochodzi ujęcie z Noomi Rapace, które jest osią tegorocznej identyfikacji Tofifest.

12. Bydgoszcz od świtu do zmierzchu (Bydgoszcz from dawn till dusk)

Polska (konkurs Lokalizacje, polska premiera festiwalowa)

Bydgoszcz jako reprezentant Poski w światowym projekcie opisującym wielkie miasta „Od świtu do zmierzchu”. Pod opieką Mirosława Dembińskiego (tegoroczny Flisak Tofifest), Macieja Drygasa i Jacka Bławuta powstał pierwszy w XXI wieku kompleksowy portret miasta Bydgoszczy i jej mieszkańców. Warte obejrzenia. Wyjątkowo zaś warte obejrzenia przez torunian.

13. Jules i Jim (Jules and Jim)

reż. François Truffaut, Francja (pasmo Mistrzowie: François Truffaut)

Wielowarstwowa, piękna opowieść Mistrza Truffaut z Jeanne Moreau, Oskarem Wernerem i Henri Serre w rolach głównych. Historia o tym, jak wojna, narodowość i chore ideologie potrafią dzielić ludzi. Absolutnie obowiązkowy film dla fanów kina.

14. Viridiana

reż. Luis Buñuel, Hiszpania, Meksyk (pasmo Mistrzowie: Three B’s — Buñuel, Berlanga, Bardem)

Historia niedoszłej zakonnnicy, zakończona legendarną dla kina sceną wulgarnej uczty żebraków upozowanych na wzór fresku Leonarda da Vinci Ostatnia wieczerza. Wielkie artystyczne wydarzenie. Dzieło oszczędne w środkach, skomponowane bez najmniejszych potknięć, w którym każda scena kryje drugie dno.

15. Furia (Fury)

reż. David Ayer, USA (film zakończenia festiwalu, polska premiera festiwalowa)

Nadchodzi godny następca Szeregowca Ryana Spielberga. Opowieść o załodze amerykańskiego czołgu o pieszczotliwej nazwie „Furia”, która w 1944 roku wykonuje straceńczą misje na tyłach hitlerowskich Niemców. Według krytyki — mocny kandydat do Oscara 2015.

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności Tofifest